Ordinacija za genetiku i pedijatriju
prof.dr Popić-Paljić


FacebookButton r1 c1
  • pregledi
  • pedijatrija

Dragi roditelji

GENETSKO  SAVETOVALIŠTE  je prvo privatno genetsko savetovalište  u  Vojvodini osnovano 2004g. U Genetskom savetovalištu, na osnovu razgovora  sa genetičarem  budući roditelji  dobijaju informaciju  u vezi sa  rizicima i u vezi sa mogućnostima prevencije nalslednih bolesti i poremećaja naslednog materijala.

U proceni rizika od bolesti genetičar koristi  dob supružnika, porodično stablo, zanimanja su pružnika  u smislu izloženosti štetnim činiocima,  ishode prethodnih trudnoća i rizike u aktuelnoj trudnoći.
Na osnovu informacija koje dobiju  u vezi sa rizicima i mogućnostima prenatalne dijagnostike, bračni parovi ili trudnice sami odlučuju koje metode prenatalne dijagnoze žele da kororiste. 

Ko treba da se javi u genetsko savetovalište:

  • Bračni parovi  u čijim porodicama ima osoba sa naslednim bolestima ili sa poremećajem naslednog materijala.
  • Bračni parovi sa sterilitetom,
  • Bračni parovi koji se pripremaju za veštačku oplodnju,
  • Trudnice koje su imale spontane pobačaje , uginuća ploda ili mrtvorođenu decu.
  • Trudnice koje imaju 35 i više godina, ili partner ima više od 42g.
  • Trudnice sa patološkim nalazom ultrazvuka ili  biohemijskih testova,
  • Trudnice koje su koristile lekove ili bile izložene infekcijama,hemikalijama,lekovima, alkoholu, drogi  ili zraćenju.
  • Svi bračni parovi  koji  žele da osiguraju zdravo potomstvo.

Genetsko savetovanje i Analize

ANALIZE KARIOTIPA ZA BRAČNE PAROVE  KAO I KARIOTIPA IZ PLODOVE VODE, RESICA HORIONA I KRVI PLODA  RADI  TIM  BIOLOGA OBUČEN  U ORDINACIJI  „DR POPIĆ  PALJIĆ“ U  LABORATORIJI  MEDLAB  NOVI SAD  U SARADNJI  SA  Prof Dr FEODOROM POPIĆ PALJIĆ 

NA OSNOVU  INFORMACIJA  U VEZI SA ANALIZAMA  KOJE  BRAČNI PAROVI DOBIJU OD GENETIČARA, ONI ODLUČUJU O DALJEM TOKU  TRUDNOĆE.

SVE  NAVEDENE METODE  I POTREBNE ANALIZE  ORGANIZUJEMO  PO ŽELJI BRAČNIH  PAROVA.

 

Nakon rođenja vaše bebe

Nakon rođenja Vaše zdrave bebe vršimo:

  • pregledi dece kod kojih se sumnja  na nasledne bolesti,
  • pedijatrijski pregledi i  pregledi pedijatara- subspecjalita  pojedinih grana pedijatrije.

citanje pisanje

"PLIVA PATKA PREKO SAVE
NOSI PISMO NA VRH GLAVE,
U TOM PISMU PIŠE –
VOLIM TE NAJVIŠE"

 Savremeni metodi obuke čitanja ne omogućavaju ni svakom školskom detetu da ovlada ovim specifičnim sredstvom verbalne komunikacije. Čitanje ima svoju vrednost samo ako dete uspeva da dešifruje značenje pročitanog.

Pisanje je najsloženija ljudska aktivnost. Praistorijski čovek je razlikovao slovo od slike… Pismenica iz Bele Vode, kod Kruševca, datira na 30000 g.p.n.e… urezi na kamenju iz Ike, Peru, datirani su na 250000 g.p.n.e. Ovo sredstvo verbalne komunikacije angažuje i centralni i periferni nervni sistem, u cilju kodiranja i konzerviranja misaono-jezičke poruke.

INFO:

Čitanje i pisanje su medjusobno usko povezana sredstva verbalne komunikacije. Nažalost, savremeni metodi obuke čitanju ne omogućavaju ni svakom školskom detetu uredno savladavanje čitanja. To naročito važi za predškolsku decu. Još uvek je retko da deca, na predškolskom uzrastu, čitaju, a da ne govorimo o deci koja imaju problema sa sluhom ili govorom.

Čitanje ima svoju punu vrednost samo ako dete uspeva da dešifruje značenje pročitanog. Prva etapa u savladavanju čitanja je ovladavanje tehnikom čitanja, što podrazumeva povezivanje slova u reči i povezivanje reči u rečenice. Tek posle toga od deteta možemo da tražimo da smisaono čita. Zbog toga treba praviti razliku izmedju nesavladane tehnike čitanja i poremećaja čitanja koji nazivamo Dyslexia.

Tipologija grešaka kod poremećaja čitanja je sledeća:
- nepoznavanje velikih slova;
- teškoće u zapamćivanju slova;
- nediferenciranje slova sličnih po obliku;
- čitanje slovo po slovo;
- ponavljanje prvog slova više puta;
- ponavljanje prvog sloga više puta;
- pogrešno čitanje krajeva reči;
- inverzije i metateze slova i slogova;
- preskakanje redova;
- delimično ili potpuno pogrešno shvatanje pročitanog; itd.

Za razliku od grešaka koje se javljaju kod nesvladane tehnike čitanja, koje su početničke i nesistematizovane, kod Dyslexia greške su specifične.

Tako disleksije delimo na: Razvojne disleksije i Specifične ili prave disleksije.

Razvojne disleksije nastaju:
- kao posledica nezrelog psihomotornog sistema;
- kao posledica nerazvijenog govorno-jezičkog sistema;
- kao posledica povreda CNS-a.

Specifične ili prave disleksije su obično nasledne i prilično teško se prevazilaze, ali adekvatnim tretmanom se mogu prevazići.

Pisanje je najsloženija ljudska aktivnost. Ovo sredstvo verbalne komunikacije angažuje i centralni i periferni nervni sistem, u cilju kodiranja i konzerviranja misaono-jezičke poruke.

INFO:

Pisanje je najsloženija ljudska aktivnost, koja, pored fine motorike šake ili prstiju (grafomotorika) zahteva i koordinaciju pokreta očiju (okulomotorika) sa grafomotornim pokretima. Pisanje takodje podrazumeva i kontrolu tonusa šake i ruke, orjentaciju u prostoru,... Ukratko, ono angažuje i centralni i periferni nervni sistem, sve u cilju kodiranja i konzerviranja misaono-jezičke poruke.

Vrste pisanja:
1. prepisivanje: - po uzorku;
- sa štampanog na pisani tekst i obrnuto;
- sa jednog pisma na drugo;

2. diktat
3. pisanje posle nečijeg pričanja
4. opis doživljaja
5. pisanje na zadatu temu
6. kreativno pisanje

Disgraphiae, poremećaji pisanja, mogu biti:
1. vizuelne,
2. auditivne,
3. jezičke,
4. grafomotorne.

Svaka od ovih disgrafija ima svoje specifičnosti i sve mogu biti manje ili više brzo prevaziđene adekvatnim tretmanom.

Ordinacija za
genetiku i pedijatriju
prof.dr Popić-Paljić


Vojvođanskih brigada 11, 21000 Novi Sad
(021) 472.10.80 | 472.10.81 | 065.472.10.80
E-mail: Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.
Radno vreme i zakazivanje: 8-19h

Lokacija