"PLIVA PATKA PREKO SAVE
NOSI PISMO NA VRH GLAVE,
U TOM PISMU PIŠE –
VOLIM TE NAJVIŠE"
Savremeni metodi obuke čitanja ne omogućavaju ni svakom školskom detetu da ovlada ovim specifičnim sredstvom verbalne komunikacije. Čitanje ima svoju vrednost samo ako dete uspeva da dešifruje značenje pročitanog.
Pisanje je najsloženija ljudska aktivnost. Praistorijski čovek je razlikovao slovo od slike… Pismenica iz Bele Vode, kod Kruševca, datira na 30000 g.p.n.e… urezi na kamenju iz Ike, Peru, datirani su na 250000 g.p.n.e. Ovo sredstvo verbalne komunikacije angažuje i centralni i periferni nervni sistem, u cilju kodiranja i konzerviranja misaono-jezičke poruke.
INFO:
Čitanje i pisanje su medjusobno usko povezana sredstva verbalne komunikacije. Nažalost, savremeni metodi obuke čitanju ne omogućavaju ni svakom školskom detetu uredno savladavanje čitanja. To naročito važi za predškolsku decu. Još uvek je retko da deca, na predškolskom uzrastu, čitaju, a da ne govorimo o deci koja imaju problema sa sluhom ili govorom.
Čitanje ima svoju punu vrednost samo ako dete uspeva da dešifruje značenje pročitanog. Prva etapa u savladavanju čitanja je ovladavanje tehnikom čitanja, što podrazumeva povezivanje slova u reči i povezivanje reči u rečenice. Tek posle toga od deteta možemo da tražimo da smisaono čita. Zbog toga treba praviti razliku izmedju nesavladane tehnike čitanja i poremećaja čitanja koji nazivamo Dyslexia.
Tipologija grešaka kod poremećaja čitanja je sledeća:
- nepoznavanje velikih slova;
- teškoće u zapamćivanju slova;
- nediferenciranje slova sličnih po obliku;
- čitanje slovo po slovo;
- ponavljanje prvog slova više puta;
- ponavljanje prvog sloga više puta;
- pogrešno čitanje krajeva reči;
- inverzije i metateze slova i slogova;
- preskakanje redova;
- delimično ili potpuno pogrešno shvatanje pročitanog; itd.
Za razliku od grešaka koje se javljaju kod nesvladane tehnike čitanja, koje su početničke i nesistematizovane, kod Dyslexia greške su specifične.
Tako disleksije delimo na: Razvojne disleksije i Specifične ili prave disleksije.
Razvojne disleksije nastaju:
- kao posledica nezrelog psihomotornog sistema;
- kao posledica nerazvijenog govorno-jezičkog sistema;
- kao posledica povreda CNS-a.
Specifične ili prave disleksije su obično nasledne i prilično teško se prevazilaze, ali adekvatnim tretmanom se mogu prevazići.
Pisanje je najsloženija ljudska aktivnost. Ovo sredstvo verbalne komunikacije angažuje i centralni i periferni nervni sistem, u cilju kodiranja i konzerviranja misaono-jezičke poruke.
INFO:
Pisanje je najsloženija ljudska aktivnost, koja, pored fine motorike šake ili prstiju (grafomotorika) zahteva i koordinaciju pokreta očiju (okulomotorika) sa grafomotornim pokretima. Pisanje takodje podrazumeva i kontrolu tonusa šake i ruke, orjentaciju u prostoru,... Ukratko, ono angažuje i centralni i periferni nervni sistem, sve u cilju kodiranja i konzerviranja misaono-jezičke poruke.
Vrste pisanja:
1. prepisivanje: - po uzorku;
- sa štampanog na pisani tekst i obrnuto;
- sa jednog pisma na drugo;
2. diktat
3. pisanje posle nečijeg pričanja
4. opis doživljaja
5. pisanje na zadatu temu
6. kreativno pisanje
Disgraphiae, poremećaji pisanja, mogu biti:
1. vizuelne,
2. auditivne,
3. jezičke,
4. grafomotorne.
Svaka od ovih disgrafija ima svoje specifičnosti i sve mogu biti manje ili više brzo prevaziđene adekvatnim tretmanom.